onsdag 31. august 2011

Mjød på nettet

Mjøden har begynt å gjære, uten at det er voldsom aktivitet i gjærlåsen. Jeg rister på dunken av og til for å slippe ut CO2, og i dag tidlig tilsatte jeg en teskje med gjærnæring.

Jeg har forsøkt å lese meg litt mer opp på mjød de siste dagene. Mjød virker til å være ganske populært i USA, der de gjerne lager mjød som de tilsetter diverse frukter i (Melomel som de kaller det). Her er to bra nettsider jeg har kommet over:

gotmead.com - amerikansk ressursside om mjød, men nybegynnerguide, noen oppskrifter og generelt masse informasjon om mjød. Har ikke fått lest igjennom alt, men det virker fornuftig det som jeg har lest til nå.

Kalles mjødforum - svensk mjødforum. Litt usikker på hvordan aktiviteten er der inne, men det virker til å være en del dykte folk der.

I tillegg hørte jeg på en podcast fra bloggen til Beersmith i går som var interessant.

Jeg tror jeg nærmer meg en konklusjon for hva jeg har lyst til å prøve ut med mjøden min. Hvis mjøden blir god uten noe som helst, kommer jeg til å beholde en del slik den er. En del skal søtes opp med god honning til 1010-1015, og en del lagres på eikekuber (tips fra gotmead.com). Hvis mjøden ikke blir særlig spennende når den er ferdig med primærgjæringen, kommer jeg til å enten prøve en del med frukt, eller en del med kryder. Kanskje jeg skal gå ut og plukke blåbær? Einer hadde også vært interessant å prøve... dette skal ikke være lett. Heldigvis har jeg nok noen uker på å bestemme meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar