mandag 15. august 2011

Sommer er over

Og for en sommer det har vært. Jeg har vært i viking rundt om i landet, og i Danmark. Blant annet har jeg vært i Gudvangen, og kun to (riktignok lange) tunneler før Gudvangen ligger Flåm. Og det er her Ægir bryggeri holder til. Et kjempefint bygg, perfekt plassert midt i turist-Flåm. Vi fikk dessverre ikke satt i puben (hadde med vår lille frøken), men vi fikk kjøpt en del øl fra utsalget deres og jeg fikk sett selve bryggeriet, i drift. Ikke en eneste pils drukket den turen!

I Danmark ble det også masse godt øl. Danmark har det ølutsalget og -utvalget jeg savner i Norge. Selv i en liten Remabutikk, som ikke hadde hamburgere (!), fikk jeg tak flere forskjellige mikrobryggeriøl. Et høydepunkt var Aarhus brygghus sitt "Drageblod". Brygges kun i forbindelse med vikingmarkedet på Moesgård strand, og vi vikinger får redusert pris i baren på markedet. Kjekt! Anbefales å prøve hvis du kommer over det.


Da jeg kom hjem fra siste tokt fikk jeg endelig fatet saisonen og old alen. Saisonen kom seg ned til 1004 (!), som er ekstremt lavt. Smaken var god og tørr, så jeg håper fortsatt at dette ikke er snakk om en infeksjon. Old alen gjæret ned til 1012, som er mye lavere enn jeg egentlig ønsker, men øet kan fortsatt bli bra, om ikke typerikitg. Kanskje mer en imperial brown ale.

Nå har jeg åtte uker med pappapermisjon, så kanskje får jeg tid til å brygge litt... tiden vil vise :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar