mandag 28. mai 2012

Brygg #68: Sommerbitter

Jeg innså plutselig at jeg ikke har noen fler sommerøl klare til når min california common og IPA er tomme. Derfor ble det brygging i går kveld. Humlelagetet mitt er litt skrøpelig for tiden, med mye smårester her og der. Fuggles var den eneste humlen jeg hadde en del igjen av, derfor falt valget på en lett bitter.

Garm Sommerbitter
22 liter, 75 % utbytte

Malt:
3,1 kg maris otter
0,4 kg torrified wheat (puffet hvete)
0,25 kg krystallmalt

Humle:
9 g target 14 % i 60 min
15 g fuggles 5 % i 20 min
15 g fuggles 5 % i 10 min
20 g fuggles 5 % ved kokeslutt

Gjær:
Wyeast 1318 London ale III, slurry fra pale ale.

OG(e): 1037
OG(m): 1038
FG(e): 1010
IBU: 26
EBC: 18

Mesket på 69 grader i en time, utmesk i ti minutter på 77 grader. Kokte i 75 min. Bryggingen gikk bra, og endte opp med ca 23 liter og OG 1038. Gjæren jeg brukte begynte å bli gammel, ca tre uker. Ved nesten ferdig mesking, tok jeg ut to-tre desiliter vørter som jeg kokte opp, avkjølte og tilsatte gjæren slik at den skulle vekkes til live igjen. Først så det ikke så lovende ut, men mot slutten av bryggingen hadde det dannet seg et gjærlag på toppen, og kun et lite lag lå igjen på bunn.

Ølet skal få stå i kjøleskap på 19 grader i to dager før det flyttes ut i romtemperatur. Det er allerede tegn til aktivitet i dunken, så det ser ut til at gjæren har det fint.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar