fredag 28. september 2012

#76 Amber Ale

I går hadde jeg en superdag! Madammen hadde kurs og middag med jobben, så jeg hadde ansvaret for datteren min. I tillegg er det treningshelg denne helgen, så jeg måtte pakke masse. På toppen av det, hadde jeg en gjærstarter klar som jeg måtte få brukt snart. Så da ble det brygging i går kveld også. 

Jeg stoppet hjemom og forberedte brygging (fant fram alt utstyr og målte opp maltet. Har alt på loftet, og datteren min er faktisk veldig flink til å klarte opp loftstrappen!), gikk tur med bikkja på vei til barnehagen og hentet datteren min. Så var det hjem og sette i gang brygging og middag. Etter kveldsstell var det å starte med pakking til helgen, blant annet to store vikingtelt. Siden jeg kom i gang så tidlig med bryggingen, var jeg ferdig vasket og ryddet før ti. Kvelden ble avsluttet med kveldstur med bikkja og en liten bitter før køying.

Bryggingen gikk strålende, og jeg traff verdiene ganske bra. OG ble litt høyere enn planlagt, men det kan man ikke klage over.

Garm Amber Ale
22 liter til gjæring, 75 % utbytte

Malt:
4,5 kg maris otter
0,4 kg hvetemalt
0,2 kg caramalt 38 EBC
0,2 kg krystallmalt 130 EBC
0,2 kg red crystal 400 EBC

Humle:
30 g amarillo 9,6 % FWH
40 g amarillo 9,6 % i 5 min
70 g amarillo 9,6 % ved kokeslutt

Gjær:
WLP039 Nottingham / East Midlands, 1 liter starter iht mrmalty.com

OG(e): 1055
OG(m): 1060
FG(e): 1016
IBU: 38
EBC: 29

Jeg liker å ha litt sødme og fylde i mine amber ales, som en balanse mot all humlen. Derfor er det ganske mye krystallmalt og mesket på 68 grader. Hadde tenkt et kort steg på 72 grader også, men det glemte jeg. Tror ikke det ville hatt noe å si. Amarillo er min favoritt amber ale-humle, og i dette ølet er det bare å kjøre på! Jeg kjørte en whirlpool/hopstand på 15 min etter kok før kjøling. Jeg synes det gir en meget god humlesmak og -kompleksitet. Når står ølet til gjæring ved 17 grader, på søndag tar jeg den inn i romtemperatur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar