fredag 24. juni 2016

Picobrygg #8: Oud Bruin II

Forrige surølbrygg, en oud bruin er nå snart et år gammel. Dette er derimot øl som gjerne blandes sammen av flere årganger, så da følte jeg det var på tide å brygge neste oud bruin. Surølkulturen min døde dessverre under flyttingen. Heldigvis har jeg klart å bygge opp en ny kultur av slurry fra Vill jul i klosteret og 3 Fontainen geueze. Denne er nå klar for å begi seg løs på et skikkelig brygg. 

Bryggingen i dag er litt spontan og jeg manglet noe av malttypene jeg brukte sist. Oppskriften er likevel ikke radikalt forskjellig fra forrige gang, og det er uansett bakteriene og gjæren som sitter i førersetet for smaken her.

Garm Oud Bruin II
7 liter, 75 % utbytte 

Malt:
1,1 kg pale ale malt
0,25 kg hvetemalt
0,05 kg havreflak
0,05 kg pale crystal malt 75 EBC
0,05 kg mørk krystallmalt 275 EBC
0,05 kg sjokolademalt 1400 EBC

Humle:
10 g northern brewer, fem år gammel

Gjær:
Oppdyrket slurry fra Vill jul i klosteret og 3 Fontainen

Koketid: 60 min
OG(e): 1.051
FG(e): Lav
IBU: Veldig lav
EBC: 44

Innmesk: 67°C. 67°C i 60 min. Skylt mesken med fire liter vann.




Notater:

Etter brygging: Endte opp med 9 liter. Satte kjelen ut for kjøling over natten, med lokk (vurderte uten for å høste mer bakterier og gjær, men bestemte meg for å ikke risikere noe). Tappet over på gjæringskaret i dag, og målte OG til 1.040. En god del lavere enn målet, men hvis den gjærer ut til  nærmere 1.000, så blir det likevel bra. Nå er det bare å ha tålmodighet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar